Τετάρτη 16 Απριλίου 2014

Πασχαλιάτικα δημοτικά τραγούδια

Το δημοτικό μας τραγούδι υπήρξε πάντα θεματοφύλακας της ηθογραφίας μας. Συνεπάγεται βεβαίως ότι και το ελληνικό Πάσχα τραγουδήθηκε δεόντως. Ιδού μερικά τραγούδια-θησαυροί που διατηρούσε η ελληνική ύπαιθρος και συνέλεξε η εξέχουσα ερευνήτρια Δόμνα Σαμίου στο «Μουσικό Οδοιπορικό» της ανά την Ελλάδα. Μια αντιπροσωπευτική επιλογή από τραγούδια τα οποία μαρτυρούν την εορταστική τελετουργία των Ελλήνων, που τιμούν τη νίκη της ζωής πάνω στον θάνατο. Τα περισσότερα λέγονται ειδικά μόνο αυτή την ημέρα της Λαμπρής και προκαλούν στους τελεστές βαθύτερους στοχασμούς για τον θάνατο αλλά και τη διαιώνιση της ζωής, μέσα από την αλληλοδιαδοχή των γενεών. Συλλογή - επιλογή - μουσική επιμέλεια: Δόμνα Σαμίου. Από τον δίσκο «Πασχαλιάτικα Τραγούδια του Χορού»,
Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου.


Σαμίου Δόμνα - Σήμερα Χριστός Ανέστη


Σήμερα Χριστός Ανέστη
και στους ουρανούς ευρέθη
σήμερα μαύρα μου μάτια
σήμερα τα παλληκάρια
στέκονται σαν τα λιοντάρια

Σήμερα μαύρα μου μάτια
σήμερα και τα κορίτσια
στέκονται σαν κυπαρίσσια
σήμερα μαύρα μου μάτια

Σήμερα κι οι παντρεμένες
είναι λαμπροφορεμένες
σήμερα μαύρα μου μάτια
σήμερα και οι παπάδες
λειτουργούν σαν Δεσποτάδες

Σήμερα Γιώργη μ’ Πασχαλιά - Αντώνης Κυρίτσης
Παραδοσιακό Ηπείρου


Μαρία πάει για Πασχαλιές 
Θεοπούλα Δοϊτσίδη, Λαμπριάνα Αγγούση
Παραδοσιακό Θράκης


Όμορφη που ’ναι η Λαμπρή - Δόμνα Σαμίου
Πασχαλιάτικα δίστιχα από το Μελί Ερυθραίας της Μικράς Ασίας
Τη Δόμνα Σαμίου συνοδεύουν οι μουσικοί: Ρος Ντέιλι - πολίτικη λύρα, Ανιές Αγκοπιάν - κανονάκι, Ιωάννα Άντριους - ούτι, Μιχάλης Κλαπάκης - τουμπελέκι.



Όμορφη πού 'ναι η Λαμπρή απ' όλες τσι σκολάδες,
που βγάζουν την Ανάσταση μ' ολόχρυσες λαμπάδες
Έβγα να με δεις που ήρθα
τ' άστρι μ' έφερε τη νύχτα.

Όμορφη πού ’ναι η Λαμπρή με όλα τα ζουμπούλια
που σμίγουνε οι λέφτεροι μ’ όλα κοπελούδια
Bιόλα μου και κατιφέ μου
δε σ' αλησμονώ ποτέ μου.

Όμορφη πού ’ναι η Λαμπρή φέρνει το καλοκαίρι
που λουλουδίζουν τα βουνά και χαίρεται τ' αγέρι.
Σένα πρέπει, σένα πρέπει
το γαρίφαλο στην τσέπη.

Πασχαλιάτικες Μαντινάδες - Ανδρέας Βαρβατάκης



Πασχαλιάτικα Δίστιχα - Γιώργος Αμαραντίδης
Παραδοσιακό Πόντου



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου